De Trofee van de Profielprijs

De Profielprijs bestaat uit een geldbedrag en een trofee.
Op voordracht van de Commissie van de Stichting Profiel wordt een ontwerper uitgenodigd om in opdracht een passende trofee te vervaardigen.
Elke trofee wordt in een oplage van enkele exemplaren gemaakt, die voor meerdere Profielprijzen wordt gebruikt.

Sonja Besselink

De trofee van de Profielprijs 1990 t/m 1998 is vervaardigd door Sonja Besselink.
De trofee is vervaardigd van helder plexiglas met daarin een ragfijne textiele structuur.

Herman Hermsen

Deze trofee is uitgereikt in het kader van de Profielprijs 2000 t/m 2004.
Het kunstwerk is vervaardigd van zilver en de opdruk van elk exemplaar is individueel geïnspireerd door de prijswinnaar.
Het object heeft een bijbehorend houtend kistje en is door de ontwerper gesigneerd.

Stefan Scholten en Carole Baijings

Voor de trofee van 2006 t/m 2010 heeft het ontwerpersduo Scholten en Baijings getekend.
Het is een box, gevuld met 730 zegels. Eén zegel om te bewaren en één om elke dag te gebruiken tot het volgende laureaat van de Stichting.
Op de foto Ulf Moritz (Profielprijs 2006) met de box en zegels.

Victoria Ledig

De trofee van de Profielprijs 2013-2019 is ontworpen door Victoria Ledig.
Onder ziet u Victoria Ledig met de winnaar van de Profielprijs 2013, Bart Hess.

Virág Szálas-Motesiczky

De trofee van de Profielprijs 2023 is van de hand van Virág Szálas-Motesiczky. Er is slechts één exemplaar vervaardigd, speciaal voor Ada M. Patterson. De glazen sculptuur bevat water dat uit de lucht van Barbados is gewonnen.

Trofee Profielprijs 2023