Felieke van der Leest

Felieke van der Leest, sieraadontwerper, heeft in 2008 de 10e Profielprijs gewonnen.

De uitreiking vond plaats op 6 november 2008 in Galerie Rob Koudijs (www.galerierobkoudijs.nl)
aan de Elandsgracht in Amsterdam.
In de periode van 25 oktober tot 29 november 2008 werd daar eveneens de expositie
F.I.B.S. (Festival International des Bêtes Sportives) getoond.

Van links naar rechts: Wilma Kuil, Felieke van der Leest, Eugène van Veldhoven.

Felieke van der Leest met de Profielprijs 2008 en de bijbehorende trofee.

Van links naar rechts: Eugène van Veldhoven, Carin van Nes, Jeroen Vinken,
Felieke van der Leest, Maarten Rol, Agnes Groot, Wilma Kuil, Fenny Nijman en Nely Krijt.

Foto's: L. Hoejenbos

Juryrapport met betrekking tot de toekenning van de Profielprijs 2008 aan Felieke van der Leest

Felieke van der Leest werd in 1968 in Emmen geboren. Zij is sinds 1991 gediplomeerd goud- en zilversmid, na afgestudeerd te zijn op de MTS voor goud- en zilversmeden in Schoonhoven.
Van 1991 tot 1996 vervolgde zij haar opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam, op de afdeling edelsmeden.

Haar studie op de Rietveld Academie sloot zij af met een (eerste) collectie gehaakte en gebreide sieraden. Deze ingezette koers zou haar werk blijvend bepalen. Naast goud en zilver is haar favoriete materiaal textiel. De technieken die zij gebruikt zijn behalve edelsmeden ook haken en breien. Zelf zegt Felieke dat ze verslaafd is aan deze textieltechnieken.
De meeste werken worden in kleine oplages gemaakt.

Felieke van der Leest heeft een zeer eigen handschrift ontwikkeld waarbij textiel- en siersmeedtechnieken verbluffend goed samengaan. Veel van haar werk verbeeldt dieren op miniatuurformaat, maar altijd met kleine toevoegingen of veranderingen van haarzelf. De sieraden en objecten zijn klein van formaat, maar tonen een grote kracht en uitstraling.
Humor - al kan er soms sprake zijn van een grimmige of trieste ondertoon - en een ongebreidelde fantasie zijn de drijvende krachten in het werk van Felieke van der Leest. De humor die al haar werk karakteriseert, wordt nooit banaal, maar blijft verfijnd en nodigt uit tot langdurig bekijken van het werk. Opvallend is dat haar sieraden zeer goed geschikt zijn om gedragen te worden, maar wanneer ze niet als zodanig gebruikt worden ook als kleine objecten neergezet of gelegd kunnen worden. Soms zijn hiervoor zelfs speciale onderdelen bijgeleverd.
Zij heeft inmiddels een indrukwekkend oeuvre opgebouwd en zij exposeert in binnen- en buitenland. Haar werk is zeer constant en succesvol.

Verschillende sieraadontwerpers en edelsmeden maken gebruik van textiel en textieltechnieken. Volgens de leden van de adviescommissie neemt Felieke van der Leest echter een zeer eigen en specifieke positie in binnen de wereld van het sieraadontwerp en oefent zij haar vak zowel inhoudelijk als vaktechnisch op een zeer hoog niveau uit.

De adviescommissie van de Stichting Profiel, bestaande uit Caroline Boot, conservator kunst en vormgeving Audax Textielmuseum Tilburg, Wilma Kuil, beeldend kunstenaar en Eugène van Veldhoven, textielontwerper, was het unaniem en met groot enthousiasme eens om de Profielprijs 2008 aan Felieke van der Leest uit te reiken.

Amsterdam. november 2008

Voor meer informatie over Felieke van der Leest en haar werk: www.feliekevanderleest.com.