Lam de Wolf

De Profielprijs 2010 is uitgegaan naar Lam de Wolf.

De prijs is op 25 juni 2010 uitgereikt in het Audax TextielMuseum Tilburg, waar ook een
overzichtstentoonstelling is ingericht van werken van Lam de Wolf.

Lam de Wolf met de trofee: zegels van Scholten en Baijings.

Lam de Wolf in gesprek met Dirk Jan Rol, broer van
de oprichtster van de Stichting Profiel.

Vier Profielprijswinnaars: van links naar rechts Jeroen Vinken,
Bertjan Pot, Lam de Wolf en Frans Dijkmeijer.

Foto's: L. Hoejenbos

Het juryrapport met betrekking tot de toekenning van de Profielprijs 2010:

De commissie van de Profielprijs heeft het afgelopen jaar met bijzondere aandacht het werk van Lam de Wolf bestudeerd. De constanten in haar werk - losse elementen, rasterpatronen, rechthoekige en vierkante lijnen van textiel, handgeschreven teksten - gebruikt zij om te componeren. Door herhaling van deze elementen ontstaan tekenachtige patronen met als kenmerken ritme, gelaagdheid en drie-dimensionaliteit.

Als geen ander ziet zij de poëzie in het alledaagse: zij gebruikt tie-rips, bindgaren, scheurt stroken van bestaand textiel of verwerkt snoeppapiertjes. Nederige materialen die maken dat haar werk verwantschap toont met de Arte Povera.

Zowel in haar vroege als nieuwe werk -in het meer toegepaste evenals het autonome - is duidelijk haar handschrift te zien. Toch raakt het werk niet gedateerd, er is, integendeel, sprake van een zeer consistent en spannend oeuvre. Met gebruikmaking van een beperkt aantal gegevens kan zij door de jaren heen steeds opnieuw de toeschouwer verrassen en vaak ook ontroeren. Haar vasthoudendheid dwingt hierbij respect af.

Op een fijngevoelige manier weet zij ook een persoonlijke inhoud aan het werk toe te voegen, gaat zij een enkele keer zelfs de confrontatie met de actualiteit aan. De toeschouwer of drager van haar werk wordt vaak uitgenodigd zich actief te verhouden tot haar werk, het maakt niet uit of dit zich afspeelt in Nederland of China. Dit getuigt eens te meer van Lam de Wolfs positieve mensbeeld. Zelf schrijft ze dat ze zich 'een allochtoon in de kunsten' voelt. De adviescommissie ziet haar echter eerder als een wereldburger.

De commissie van de Stichting Profiel, bestaande uit Wilma Kuil, beeldend kunstenaar, Eugène van Veldhoven, textielontwerper en docent en Caroline Boot, conservator kunst en vormgeving van het Audax TextielMuseum Tilburg, was het unaniem eens om Lam de Wolf voor te dragen voor de Profielprijs 2010.

Voor meer informatie over Lam de Wolf en haar werk: www.lamdewolf.nl